Betinna løftes af Steffen til bikini fitness

Bettina fortæller åbent og ærligt om sine erfaringer med bikini fitness og vejen dertil

Betinna vinder oslo grand prix i bikini fitness

Vinder af Oslo grand prix

Bettina har i foråret 2016 stillet til følgende konkurrence:

  • Loaded cup (2.plads)
  • Oslo grand prix (1.plads)
  • Sweden grand prix (2.plads)
  • EM

Det blev til et lidt længere interview med Bettina denne gang, hvor hun fortæller åbent og ærligt om sine erfaringer med bikini fitness og vejen dertil.

Hun deler i interviewet ud af både de gode og dårlige sider af livet som “bikinipige”. Samtidig får du hendes bedste råd med på vejen, hvis du overvejer at gå samme vej.

Hun fortæller også om den kosttilgang, som blev kørt op til disse konkurrencer, som var markant anderledes end sidste hun stillede op i 2012.


Der bliver blandt andet svaret på

  • Hvilke overvejelser, mener du, er de vigtigste for de bikini-piger, som overvejer at stille op for første gang? Eller kan alle stille op?
  • Hvis du skulle give dine 3 bedste råd til en bikini-pige som ønsker at nå så langt som dig, hvad skulle det så være?
  • Hvad ville du ønske du havde vidst, da du startede med at træne, eller inden du startede med at stille op, som du ved nu?
Indvejning af bettina til loaded up - Bikini fitness

Indvejning Loaded cup

Fortæl kort om dig selv og din sports/styrketrænings-baggrund
“Inden jeg i 2012 fik idéen om at stille op i bikinifitness, havde jeg ærlig talt ikke den store sportslige baggrund – jo, i min barndom var jeg hestepige men styrketræning var helt nyt for mig. Jeg husker tydelig hvordan det tog mig timevis at komme rigtig igang med de første træningspas, fordi jeg først måtte nørde videoer på Youtube, og se hvordan hver eneste øvelse skulle udføres. Ikke engang en øvelse så basal som squat, vidste jeg hvad var men Steffen svorede, at indenfor nogle måneder, ville jeg have styr på alle de forskellige øvelser og ganske rigtigt, de sidder på rygraden.”

Bettina og Steffen efter loaded cup og første sølvmedalje i hus

Bettina og Steffen efter loaded cup og første sølvmedalje i hus.

Du har været under Steffens vinger før (NC + DM 2013), hvorfor endte valget på ham igen?
“Valget om at bruge Steffen igen under mit 2. konkurrenceforløb, faldt mig helt naturligt og det er der et hav af grunde til. Først og fremmest ser man mange coaches rundt omkring, som udelukkende bygger deres viden på egen erfaring og rammer man tilfældigvis et match, hvor samme metode som den givne coach selv har brugt, rent faktisk fungerer for atleten, jamen så er sandsynligheden for succes ret stor. Hvis dette dog ikke er tilfældet, er det i min optik, uhyre vigtigt, at coachen har andre tangenter at spille på, så det ikke ender i gætteri. Desuden foretrækker jeg en teoretisk tilgang til tingene, som Steffen altid har, og på den måde kan man få en logisk forklaring på, hvorfor han gør som han gør, hvilket især kan være vigtigt i en verden, hvor alle har en mening om alting.

Alle de spørgsmål som man i øvrigt har, kan man lynhurtig få svar på via. mail, opkald eller sms. Især slut diæt, har man ofte brug for hurtig feedback. Jeg kalder Steffen for Mr. Know-it-all, for han er virkelig som et omvandrende leksikon når det kommer til træning og kroppen. Det har ofte undret mig hvordan han kan kende min krop bedre end jeg selv, men det har han bevist gang, på gang at han gør.

Som person er Steffen også årsagen til, at jeg har kunnet gennemføre 2 diæter under hans vinger. Ikke blot fordi han tror på mig, men fordi han altid bevarer roen og selvom han kan være hård, så finder han gerne en alternativ løsning, hvis noget ikke fungerer.

Alene det at turde sige til sin coach, uden at blive stemplet som en “der ikke vil scenen nok” at noget ikke spiller, er en tillidssag. Fisker Performance er også det eneste team, jeg har hørt om, som har så stor fokus på den psykiske rutchebane, man som altet går igennem. Både før og efter scenen”.

Bettina og hendes kæreste rasmus backstage til loaded cup

Backstage loaded cup. Bettina og hendes kæreste Rasmus.

backstage til bikini fitness' konkurrencen loaded cup

Backstage loaded cup.

I 2013 kørte du en ”almindelig” stringent diæt, hvor alt var udpenslet og stod sort på hvidt. I år introducerede Steffen dig for flexible dieting, hvordan har det fungeret for dig sammenlignet din tidligere diæt?
“Da jeg i 2013 kørte en normal stringent diætplan og så det fungere, var jeg naturligt nok, overbevist om at dette var den eneste måde at komme i form på, så da Steffen introducerede mig for flexible dieting, var jeg en smule skepsis – når noget lyder for godt til at være sandt, så ér det som oftest også tilfældet men nu 7,5 mdr. efter diætstart og knap 15 kilo lettere, må jeg endnu engang bøje mig i støvet og give Steffen ret.

Skidtet virker og at jeg “gik med til” at køre diæt efter denne metode, er den bedste beslutning nogensinde. Egentlig troede jeg, at det ville kræve en hel masse basisviden omkring kost for at komme igang men det kørte ualmindelig nemt helt fra starten og jeg vil vove at påstå, at alle kan bruge det hvis man bare har nogenlunde styr på hvad kulhydrat, fedt og protein er.

Jeg kunne skrive romaner om, hvad der har været godt ved flexible diet men kort opsummeret, så har jeg lært min krop endnu bedre at kende, netop fordi jeg har haft mulighed for at afprøve alverdens fødevarer og på den måde både kunnet se og mærke efter hvad der virker bedst for mig.

Rent praktisk er det også en kæmpe fordel selv at kunne strukturer/sammensætte kosten, alt efter hvordan den enkelte dag forløber. I nogle weekender har jeg f.eks kunnet sove lidt længere og derfor haft mulighed for at “spare sammen” til et stort måltid om aftenen. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at især en stringent diæt, giver et forvrænget syn på mad, da man nærmest hjernevasker sig selv til at dele mad op i to kategorier. “Rigtig” eller “forkert” mad – og netop dét er forkert – mad er bare mad og man behøver ikke undgå en hel masse forskellige fødevarer, men man behøver i den grad, at moderere mængderne alt efter hvad formål man nu har med sin diæt.

Jeg er også overbevist om, at efter forløbet bliver lettere denne gang, både psykisk fordi jeg netop forstår moderation på et helt andet plan og fysisk, fordi min krop ikke har været forbudt en hel masse forskellige råvarer. Kroppen er vant til at arbejde med stor variation og alt det som stort set alle atleter craver, brød, ost, chokolade og en hel masse andet, jamen det bliver ikke noget chok at vende tilbage til, nu hvor jeg har været vant til at spise de ting (i meget små mængder) med jævne mellemrum.

Hermed ikke sagt at jeg hverken kan eller vil, holde min kost så kontrolleret offseason for flexible diet eller ej, så kommer man under forløbet til at føle sult – en slags sult, som kan holde en vågen flere hele nætter i træk og som gør ondt, næsten helt ind i knoglerne.

Sådan har jeg bestemt ikke lyst til at have det med mindre der er en mening med galskaben og et lys for enden af tunellen 🙂

Bettina nummer 2

Bettina med 2.

2.plads til Sweden grand prix

Hvad husker du som højdepunkterne ved henholdsvis Loaded cup, Oslo Grand Prix, Sweden Grand prix og EM?
“Højdepunkterne ved de sidste 4 konkurrencer skulle man måske tro var selve det at stå på scenen, men det har nok nærmere været små øjeblikke af den klareste, fineste, inderligste lykke og stolthed man som menneske kan opleve.

Momenter, som næsten kan frembringe glædestårer ved blot at erindre følelsen. For eksempel da vi ankom til stedet, hvor EM skulle afholdes og da vi trådte ind i salen som nærmest kogte over af følelser, spænding, energi og dedikation. Jeg følte så stor en taknemmelighed over at være en del af noget så stort. Nogenlunde samme følelse som da jeg første gang så scenen til Loaded Cup. Den var, det var, så overvældende og de her små glimt, får pludselig alting til at gå op i en højere enhed”.

Bettina på scenen med en anden deltager

Kan du bruge det element at have stillet op i andre aspekter af dit liv? Hvad har det givet dig med i rygsækken? (både positive og negative sider).
“Udover at træning lukkede kapitel “vild ungdom” for mig, har intet andet i verden gjort mig stærkere, end at gennemføre så intenst et forløb, som en diæt nu engang er. Forstil jer, at man løber 10 km. selvom man måske kun har løbet 2 km. tidligere – den tiltro man pludselig får til egne evner, kan aldrig købes for penge eller opnåes på nogen anden måde, end at gennemføre.

På en diæt overvinder man sig selv så uendelig mange gange og på så uendelig mange fronter, at pludselig virker intet mål for stort til at være opnåelig. I bund og grund handler det nok bare om, at det ikke er betingelserne men viljen som sætter baren for, hvad man kan opnå i livet og med den mentalitet i baghovedet, ligger verden pludselig åben for ens fødder”.

Bettina viser sin mave

Hvilke overvejelser, mener du, er de vigtigste for de bikini-piger, som overvejer at stille op for første gang? Eller kan alle stille op?
“Da jeg selv begav mig ud i projekt bikini fitness, havde jeg absolut ingen anelse om hvad dette indebar – og gud hvor er jeg glad for, at jeg ikke vidste det, for så havde jeg formentlig ikke haft modet til overhovedet at gå igang.

Min primitive tankegang omkring forløbet var mere eller mindre “jamen jeg elsker jo at træne, så hvorfor ikke også stille op til en konkurrence, i det der nu engang er min hobby?” Hvad jeg så ikke helt havde forstået var, at det ville vende op og ned på alt i mit liv. Formentlig fordi livsstilen var uendelig langt fra den “sunde” livsstil som jeg gik og troede, at jeg så småt havde fået op at køre.

Langt de fleste sportsgrene på eliteplan, kræver at man møder op til træning, x-antal gange i løbet af en uge og alene dét kræver en vis mængde disciplin. Modsat mange andre sportsgrene, så skal man ovenikøbet, hver evig eneste dag, have fuldstændig kontrol over, hvad man spiser og hvornår man spiser det.

Det var for mig en enorm stor omvæltning og pludselig opdager man, hvordan hele vores samfund/kultur er bygget op omkring mad og drikke så man går med overvejelser om at stille op, vil jeg nok anbefale, at man en måneds tid eller to, lige prøver hvad det vil sige at overholde en kostplan til punkt og prikke.

Desuden vil jeg anbefale, at man har et rimelig stabilt liv med fast bopæl, fast indtægt og uden alt for meget slinger i valsen. Det er som i nok kan læse jer frem til, krævende på flere forskellige niveauer, så for at kunne fokusere 100%, er det vigtigt at man ikke skal bruge alt for mange ressourcer på alt mulig andet.

Og kan alle stille op? Ja og nej. Alle kan i princippet stille op til new comers, også med 10 kilo ekstra på sidebenene og uden en eneste markering på kroppen men det er langt fra alle, som har rygrad nok til at komme i vaske ægte sceneform og har man ikke det, er det bedre helt at lade vær. Desuden spiller genetik også en væsentlig rolle. Ikke i forhold til hvordan du overholder din diæt men i forhold til, hvad der er realistisk at opnå.

Jovist, man skal tro på sig selv men er man udstyret med smalle hofter og en bred talje eller hvad ved jeg, så er potentialet for at nå til tops i bikinifitness, nok ikke så stort. Så sørg nu for at forventningsafstem med dig selv og endnu vigtigere, lad vær med, at blive besat af at blive nummer 1! Alle vil gerne vinde og alle har knoklet for at stå på scenen men der ér altså kun én guldmedalje.

Hvor klichéagtigt det end lyder, så ér man en vinder, blot ved at komme i mål i den her sport. Og grunden til jeg nævner dette, er fordi jeg selv blev Så fokuseret på førstepladsen, at min første 2. plads i 2013 blev et kæmpe, altoverskyggende nederlag. Det tog mig måneder, hvis ikke et år, inden jeg kunne give mig selv det skulderklap, som resten af verden havde gjort lige siden jeg trådte af scenen.

Når jeg kigger tilbage, skyldtes den store frustration formentlig, at jeg var overbevist om, at hvis man giver sig 100% hver dag og lidt til, så måtte jeg være god nok til at blive nummer ét, desværre hænger tingene ikke altid sådan sammen men uanset placering, så var jeg absolut god nok.

Når jeg læser ovenstående igennem, lyder det som en ren skræmmekampagne for, de der drømmer om at stille op men det ér et hårdt game og dog vokser man med opgaven for hver dag der går. Jeg havde ikke selv styr på, ja noget som helst men det fik jeg og grunden til at det lykkedes, var fordi min motivation brændte i hver celle af min krop og uanset hvor mange bump og bjerge jeg måtte bestige undervejs, så stoppede troen og viljen på projektet ikke ét eneste sekund.

Man kan hvad man vil men man skal virkelig ville det i en sådan grad, at uanset omstændighederne i ens liv, finder man en vej og når man står på den anden side, så ikke blot føler man sig uovervindelig, man ér uovervindelig fordi man lærer at kæmpe videre når tilværelsen bidder”.

Bettina står med chokolade efter veloverstået bikini fitness' konkurrence

Hvis du skulle give dine 3 bedste råd til en bikini-pige som ønsker at nå så langt som dig, hvad skulle det så være?
“Det er faktisk meget svært at svare på hvad der skal til for at “nå så langt som mig” – fordi hvad er langt? Er det langt at nå til EM scenen eller er det langt at placere sig i toppen? – tjaeh, hårdt, kontinuerligt arbejde vil føre dig et godt stykke hen ad vejen, både i træningsverden og i livet men jeg tror den vigtigste faktor er, at tro på dine drømme og din mavefornemmelse.

Hvis ikke du selv tror på at det kan lade sig gøre, hvordan skal du så overbevise andre og endnu vigtigere, dig selv om, at de endeløse timer i træningscentret er besværet værd?”

Bettina med medalje

Hvis du fik muligheden for at møde dig selv 3 år tilbage i tiden, inden du begyndte at stille op, hvad ville den erfarne Bettina sige til den uerfarne Bettina? Hvad ville du ønske du havde vidst, da du startede med at træne, eller inden du startede med at stille op, som du ved nu?
“Jeg har flere gange i årenes løb, tænkt tilbage på min første samtale med Steffen, hvor han selvfølgelig nævnte om jeg virkelig var klar til at sætte fuld fokus, i hvert fald de sidste par måneder, for at blive sceneklar og jeg tænkte som sådan ikke ret meget over det. Set i bagklogskabens lys, så var jeg på ingen måder hverken rustet til eller forberedt på, hvad der skulle ske og selvom det da havde været praktisk at vide en hel masse forskellige ting inden start, så skal livets lektier sommetider læres ved at kaste sig ud, hvor man absolut ikke kan bunde.

Desuden kan man ikke forberede sig selv eller andre på, hvad det ville sige at gennemgå hele sit følelsesregister og alt hvad det indebærer, under et sådant forløb. Det er jo en individuel ting.

To ting ville jeg dog ønske at jeg havde haft en større forståelse fra dag 1, da det ville havde sparet mig for utrolig meget selvkritik. For det første ville jeg gerne have vidst, hvor forskellige kroppen er fra naturens side.

I sin tid betød det rigtig meget for mig hvor meget andre vejede, hvad deres fedtprocent lå på, hvor mange centimeter de var rundt om lårene og andre håbløse og ligegyldige målestokke. I stedet skulle jeg have brugt spejlet, som i bund og grund er det eneste som tæller (når det handler om at blive sceneklar selvfølgelig)

Ellers ville jeg gerne have vidst, at når man virkelig kan mærke kroppen siger fra pga. stress, søvnmangel, dårlig restitution osv. så nytter det ikke bare at blive ved med at presse på. Det har jeg ellers været rigtig slem til, men jeg bliver hele tiden bedre til at lytte efter kroppen og når den skriger efter en pause, så er der ikke andet at gøre, end at give efter og acceptere, at motoren skal køles af før den igen kan køre på fuldt blus”.

backstage til EM med en mand

Backstage til EM

backstage til EM alene

Backstage til EM

Hvad er dine fremtidsdrømme og mål med træningen?
“Inden jeg startede diæt mod dette års konkurrencer, vidste jeg med mig selv, at mine ambitioner selvfølgelig var, at klare mig så godt som overhovedet mulig men det var og er ikke en drøm for mig, at fortsætte med at konkurrere i bikinifitness.

Egentlig vil jeg “bare” gerne træne, hvad jeg har lyst til og have en fornuftig tilgang til tingene. Jeg kommer aldrig til ikke at være aktiv, men fra at have konstant fokus på at bygge muskelmasse eller komme ned i fedtprocent, vil jeg fremover gerne være bedre til at mærke efter hvad jeg har lyst til. En løbetur, rulleskøjter, yoga – you name it. Glæden ved at have en aktiv livsstil, vel i bund og grund mit eneste mål”.

Bettina på scenen

Bettina med almindelig tøj og vaffel

Skrevet af Steffen Fisker