Er der en simpel vej til sund kost?

Billede 14-09-2016 14.57.34

Jeg er stor fortaler for IKKE at gøre kost og træning mere kompliceret end der er behov for.

Så den korte version af dagens oplæg er: Hold dit fokus på hele fødevarer.

Resten er kun for dem, der er interesseret i hvorfor og hvad jeg mere præcist mener med hele fødevarer.

Inden for ernæring er der meget fokus på makronæringsstoffer som: protein, fedt og kulhydrat. Der er også tit tale om forskellige typer af proteiner (animalsk vs. vegetabilsk), fedtstoffer (mættet vs. monoumættet vs. flerumættet) og kulhydrater (fuldkorn vs. ikke-fuldkorn). Ydermere taler vi også om mikronærringsstoffer, som består af vitaminer og mineraler. Men i alt vores fokus på at nå en helt bestemt sammensætning af vores kost, kan vi hurtigt glemme det mest basale element: fødevarerne (altså de specifikke madvarer vi indtager).

En fødevarer indeholder sjældent kun ét næringsstofs og består ofte af en unik blanding af makro- og mikronæringsstoffer. For eksempel bliver olivenolie ofte nævnt som en kilde til monoumættet fedt. Det betyder dog ikke, at den ikke også indeholder mættet fedt. Andelen af monoumættet fedt er bare meget større end mættet fedt.

Der er dog flere eksempler på, at en fødevarer er blevet sat i skammekrogen, fordi den har indeholdt meget af ét bestemt næringsstof, der skulle have en negativ påvirkning på helbredet. Dette er dog en grov forsimpling, der kan lede til fejlagtige konklusioner.

For eksempel har kartofler fået et dårligt ry pga. deres høje glykæmiske index og høje indhold af stivelse. Der er dog ingen evidens for, at kogte kartofler skulle øge risikoen for overvægt eller fedme, type 2 diabetes eller hjertekarsygdomme. Kartofler indeholder også mange gode stoffer som kalium, C-vitamin, folat, kostfibre og polyfenoler.

Hele fødevarer indeholder en unik blanding af stoffer, der tilsammen har en effekt på vores krop og sundhed.

Jeg siger ikke at det selvfølgelig ikke kan give mening af snakke om makro- og mikronæringsstoffer for nogle personer, men for langt de flestes vedkommende handler det om at spise en kost fyldt med uforarbejdede og nærringsrige FØDEVARER – det meste af tiden. Start her. Det er her langt de fleste af vores klienter starter – og også her langt de fleste forbliver, fordi de ikke har brug for at gøre mere i forhold til deres mål.

Skrevet af Daniel Borch

Personlig træner hos Fisker Performance
- MSc Human Nutrition, University of Copenhagen
- Bachelor i Ernæring og Sundhed. Speciale i sundhedsfremme og forebyggelse
- Certificeret personlig træner (EREPS 4)
- Coaching for sundhedsprofessionelle v. Anne Gaardmand