Træningstimen

Træningstimen er for dig, der vil have mere viden om kost og styrketræning. Et panel af trænings- og ernæringseksperter diskuterer den nyeste forskning, kostråd, træningsmyter og optimeringsteknikker, krydret med en god dosis humor. Fri for broscience og quick fixes.

Træningstimen episode 20 - Hjælp, er min forbrænding i stykker?

EP #20: Hjælp, er min forbrænding i stykker?

Kan din forbrændring gå i stykker? Eller kan den blive påvirket i så stor en grad, at det er umuligt at tabe sig? Disse spørgsmål får du svar på. Og så kommer vi ind på hvorfor vi mennesker, er dårlige til at estimere mængden og hermed kalorierne i den mad vi spiser. 

Rundt om bordet: Nikolaj Bach og Steffen Fisker

Træningstimen episode 19 - Kostpyramiden til styrketræning

EP #19: Kostpyramiden til styrketræning

Vi gennemgår den kostpyramide som vi selv benytter i vores daglige arbejder med klienter og som vi vil anbefale til dig som styrketræner. Vi dækker over hvordan vi helt lavpraktisk bruger hvert trin af pyramiden og hvordan vi arbejder med disse i vores arbejde med klienter.

Rundt om bordet: Nikolaj Bach og Steffen Fisker

Træningstimen episode 18 - Kosttilskud som er spild af penge

EP #18: Kosttilskud som er spild af penge

Kosttilskuds industrien er stor og der tjenes mange penge på kosttilskud som ikke har nogen god evidens bag sig. I denne episode tager vi fat i de mest væsentlige som folk benytter sig af i håb om bedre træningsresultater.

Rundt om bordet: Rune Hokken, Nikolaj Bach og Steffen Fisker

Træningstimen episode 17 - Broscience - myter om kost og træning

EP #17: Broscience - myter om kost og træning

Det her bliver en sjov episode! Vi har nemlig bedt jer lyttere om at komme med det bedste broscience I har fået fortalt, og vi deler jeres røverhistorier her i Træningstimen. Flere af myterne tager vi under den evidensbaserede lup, mens andre fortæller vi i ren sjov.

Rundt om bordet: Nikolaj Bach og Steffen Fisker

Træningstimen episode 16 - Alkohol, styrketræning og vægttab

EP #16: Alkohol, styrketræning og vægttab

I denne episode af træningstimen snakker vi om alkohol – mere præcis om alkohol ifbm. styrketræning og vægttab – og vi kan godt allerede afløsere, at det bliver en fest. Steffen Fisker og Nikolaj Bach deler nemlig en flaske vin, imens de snakker om dagens emne, hvad ellers?

Rundt om bordet: Nikolaj Bach og Steffen Fisker

Træningstimen episode 15 - 9 peak week fejl for fitness atleter

EP #15: 9 peak week fejl for fitness atleter

Vi snakker om de fejltagelser som mange begår i den sidste uge op til de skal på scenen. I virkeligheden er mange af disse metoder ikke blot unødvendige – de ender faktisk med at forværre atletens sceneform og det er synd for de atleter det går ud over.

Rundt om bordet: Nikolaj Bach og Steffen Fisker

Træningstimen episode 14 - Brevkassen - Lægtræning, marcipan og træningsmyter

EP #14: Brevkassen: Lægtræning, marcipan og træningsmyter

I denne episode er det jer lytteres tur til at tage ordet – eller i hvert fald at stille spørgsmålene. Vi optager trods alt Træningstimen for jeres skyld, og derfor efterlyste vi spørgsmål på vores Instagram-profil forud for denne episode – og her kommer alle svarene.

Rundt om bordet: Nikolaj Bach og Steffen Fisker

Træningstimen episode 13 - Sådan bliver du stærkere i squat

EP #13: Sådan bliver du stærkere i squat

Vi gennemgår kendte squat programmer, vi snakker om vores erfaringer med Squat Mania 1.0 + 2.0 og vi giver gode råd til både nybegynderen og den erfarne ift. hvordan man får et stærkere squat.

Rundt om bordet: Rune Hokken, Nikolaj Bach og Steffen Fisker

Træningstimen episode 12 - protein og vægttab

EP #12: Protein og vægttab

Hvis du gerne vil tabe dig, så kan der være god grund til at gå op i dit proteinindtag. For at tabe dig skal du være i et kalorieunderskud. Men det er ikke helt lige meget hvordan. Studier viser godt nok at der ikke er nogen væsentlig forskel på om man skærer på fedt eller kulhydrat – men proteinindtaget har dog betydning.

Rundt om bordet: Nikolaj Bach og Steffen Fisker

Træningstimen episode 11 - Protein og muskelopbygning

EP #11: Protein og muskelopbygning

Hvorfor er protein så vigtigt ift. træning og muskelopbygning? Udover protein indeholdige fødevarer findes der også masser af proteintilskud, såsom proteinpulver, proteinbars og BCAA. Men hvorfor er det vigtigt at spise mere protein, når du styrketræner?

Rundt om bordet: Nikolaj Bach og Steffen Fisker

EP #10: Pizzakuren

Hvad nu hvis vi fortalte dig at du kan spise pizza hver eneste dag – og stadig tabe dig? Det viste Nikolaj Bach med sit projekt ”Pizzakuren”. Han spiste en frysepizza hver dag i 6 uger, og tabte alligevel 2,8 kg fedt. I denne episode snakker vi om projektet – selvfølgelig over en pizza. Og du er igen blevet inviteret med til en uhøjtidelig frokostsnak.

Rundt om bordet: Nikolaj Bach og Steffen Fisker

Træningstimen episode 9- Træning med verdens mest smertefulde sygdom

EP #9: Træning med verdens mest smertefulde sygdom

Tine lever med sygdommen CRPS (verdens mest smertefulde sygdom). I denne episode fortæller hun sin historie om livet med smerter, og hvordan styrketræning har hjulpet hende tilbage fra at gå på krykker, til et funktionsniveau langt over normalen for CRPS-patienter.

Rundt om bordet: Tine Dalby og Steffen Fisker

Træningstimen episode 8 - Bæredygtigt protein til styrketræning

EP #8: Bæredygtigt protein til styrketræning

Når du styrketræner er det vigtigt at spise nok protein. Samtidig er der i de seneste år kommet mere fokus på bæredygtighed, miljøet og dyreetik. Så hvis du gerne vil spise mere bæredygtigt, hvilke muligheder har du så?

Rundt om bordet: Mads Friche, Nikolaj Bach og Steffen Fisker

EP #7: Udstrækning og mobilitetstræning

Der er mange myter omkring mobilitet, der ofte forveksles med fleksibilitet. Der er nemlig forskellige typer smidighed, og hvilke man skal arbejde på afhænger af ens målsætning og udgangspunkt. 

Rundt om bordet: Emil Fuglsang, Thor Stæhr, Nikolaj Bach og Steffen Fisker

Træningstimen episode 6 - Supershakes - et komplet blendet måltid

EP #6: Supershakes

En supershake kan være en nem og lækker løsning, til at få ekstra frugt og grønt, protein, og mæthed. Et måltid vi, og vores klienter, ofte benytter os af. En supershake er et komplet blendet måltid. En proteinshake tilsat masser af frugt og grønt, for fylde og mæthed, samt lidt sundt fedt.

Rundt om bordet: Anne Marie Søndergaard, Nikolaj Bach og Steffen Fisker

Træningstimen episode 5 - Sådan bliver du stærkere i bænkpres

EP #5: Sådan bliver du stærkere i bænkpres

Mads Friche er en af Europas bedste bænkpressere. Mads er derfor den rette at snakke med, hvis man vil være stærk i bænkpres – noget som mange i Mads’ optik griber helt forkert an.  Vi snakker typiske fejl og giver gode råd.

Rundt om bordet: Mads Friche, Nikolaj Bach og Steffen Fisker

Træningstimen episode 4 - Vægttabsmyter – ved frokostbordet i Aalborg

EP #4: Vægttabsmyter – ved frokostbordet i Aalborg

I denne episode er Steffen Fisker taget til Aalborg for at besøge Nikolaj Bach. Over frokostbøffen faldt snakken på vægttabsmyter, og vi besluttede os spontant for at pakke mikrofonerne ud, og gøre snakken til en podcast om nogle af de mest udbredte vægttabsmyter.

Rundt om bordet: Nikolaj Bach og Steffen Fisker

Træningstimen episode 3 - Springerknæ og genoptræning

EP #3: Springerknæ og genoptræning

Vi snakker springerknæ og vi har inviteret Kasper Odsbjerg med i studiet til en snak. Kasper er fysioterapeut og har skrevet bachelor om netop dette emne.  Kasper er også selv opereret i begge knæ og giver sine bedste råd.

Rundt om bordet: Kasper Odsbjerg, Nikolaj Bach og Steffen Fisker

Træningstimen episode 2 - Vores bedste learnings 2018

EP #2: Vores bedste learnings 2018

Vi skulle alle gerne lærer noget i løbet af et år.  Og derfor snakker vi i denne episode om hvad vi hver især har lært i 2018. Vi snakker kostplaner, progression og vedholdelse af vægttab.

Rundt om bordet: Rune Hokken, Nikolaj Bach og Steffen Fisker

EP #1: Myter om squat

Vi afliver i denne episode følgende myter: 1: Squats er farlige for knæene. 2: Knæene kommer ud over tæerne under squat. 3: Man skal squatte til maksimal squat dybde uanset kropsproportioner. 4. Der findes kun én måde at squatte på

Rundt om bordet: Rune Hokken, Emil Fuglsang, Nikolaj Bach og Steffen Fisker