Episode 15: 9 peak week fejl for fitness atleter

 anchor podcast   Apple podcast   Google podcastSpotify

 Pocket cast   RadioPublic   Stitcher Breaker

I denne episode: Steffen Fisker og Nikolaj Bach

Når denne episode udkommer, så går adskillige fitnessatleter landet over ind i deres såkaldte peak week – den sidste uge af deres konkurrencediæt op til debutant-stævnet newcommers.

Og i denne uge begår rigtig mange atleter en masse fejl i håbet om at ”hacke” sig til en bedre form på scenen – såsom at drikke enorme mængder væske, for derefter at tørste sig selv.

I virkeligheden er mange af disse metoder ikke blot unødvendige – de ender faktisk med at forværre atletens sceneform. Og det er synd for de atleter, der bliver pålagt tåbelige peak week tiltag af deres coaches.

I denne episode snakker Steffen og Nikolaj derfor om de fejltagelser som mange begår i den sidste uge op til de skal på scenen.
Steffen har en enorm erfaring med at få folk i form til fitnesskonkurrencer (også som tidligere atlet), med i alt 60 medaljer til Fisker Performance-atleter, hvoraf de fleste er guld. Og altid nørdede Nikolaj byder ind med lidt videnskabelig evidens (noget der desværre er komplet fraværende i mange fitness-coaches tilgang) for og imod peak week metoderne.

Fitness-fejltagelser i peak week

Har du hørt at man skal spise torsk og asparges, for at komme i sceneform, fordi asparges virker vanddrivende? Så vidste du nok ikke at dette er baseret på et tvivlsomt rottestudie.

Har du hørt at man skal lave væskeudtømning, ved at tvangsdrikke en masse vand i peak week? Vidste du så også at det kan være sundhedsskadeligt, og i yderste tilfælde medføre vandforgiftning?

Vidste du at resultatet af at skære salt ud i din kost, kan blive at du i virkeligheden kommer til at se mere bloated ud? Hvilken dette studie vi omtaler i podcasten også beskriver.

Har ovenstående fanget din interesse? Så er denne episode noget for dig!

I denne episode får du blandt andet svar på:

  • Skal man droppe bentræning, inden man skal på scenen?
  • Skal man køre væskeudtømning?
  • Hvorfor er torsk-og-asparges-diæten direkte tåbelig?
  • Hvordan kan du blive mere bloated af at fjerne salt?
  • Hvorfor er væskeudtømning og salt-depletion direkte idiotisk for athletic fitness-atleter?
  • Skal du droppe kreatin i peak week?

En effektiv peak week

Hvis du vil være i god form når du skal på scenen, så skal du faktisk ikke gøre så meget anderledes. Vi har skrevet en artikel om vores peak week plan – og den har altså fået rigtig mange i vinderform, uden radikale ændringer og gambling med fysikken:

https://www.fisker-performance.dk/peak-week-plan

Skyggesiden af at stille op

Desuden har Steffen skrevet et nyt blogindlæg om skyggesiderne ved fitnesskonkurrencerne som ingen snakker om. I tilgift til at en stor del af fitnessverdenen er gennemsyret af broscience og ligegyldige anekdoter, så er der nemlig også mange der kommer ud på den anden side af en fitnesskonkurrence med et rigtigt dårligt forhold til deres krop, og til at spise – måske for livet.

Ofte skyldes dette at de ikke har vidst hvad det reelt kræver at opnå en god placering i en fitnesskonkurrence – og hvilke udfordringer man er oppe imod, i kampen for en ekstrem fysik.

Derfor vil vi anbefale alle, der overvejer at stille op, eller som er interesserede i fitness-konkurrencer, til at læse dette indlæg:
https://www.fisker-performance.dk/5-skyggesider-ved-fitness-og-bodybuilding

Følg Træningstimen på Facebook:

Har du spørgsmål til denne episode, eller forespørgsler til næste afsnit – og lyst til at være en del af et evidensbaseret community, hvor du kan lære om træning og kost? Så join den lukkede gruppe ”Træningstimen” på facebook her:

Join lukket facebook gruppe

Giv os en anmeldelse!

Hvis du har nydt at lytte til Træningstimen, så vil vi sætte rigtig stor pris på hvis du vil hjælpe os med at få podcasten endnu bredere ud, ved at give os en anmeldelse på iTunes:
https://itunes.apple.com/dk/podcast/tr%C3%A6ningstimen/id1447752231?mt=2