Episode 22: Calistenics og kropsvægtstræning med Niels Jørgensen

 anchor podcast   Apple podcast   Google podcastSpotify

 Pocket cast   RadioPublic   Stitcher Breaker

I denne episode: Niels JørgensenSteffen Fisker og Nikolaj Bach

Hvordan bliver man en boss til kropsvægtstræning?

Kropsvægtstræning er populært. Push ups, pull ups og dips har længe været set som klassiske styrketræningsøvelser, men nu vinder muscle ups, handstand, handstand push ups, iron cross, og en lang række andre skills, mere og mere indpas i de danske centre.

Og det er vel ikke så underligt. Der er ikke noget federe end at mestre en ny bevægelse, og at kunne lave udfordrende træning, uden at have brug for andet end et par gymnastikringe, er noget der tiltaler mange.

Men hvordan træner man sig op til at kunne lave alle disse imponerende bevægelser? Hvad skal man være opmærksom på, hvis man vil være god til kropsvægtstræning, og hvordan undgår man skader?

Det har vi fået Niels Jørgensen på besøg til en snak om. Niels har nemlig en enorm erfaring med en baggrund indenfor gymnastikkens verden, og som personlig træner med særligt fokus på kropsvægtsøvelser og calistenics.

Kropsvægtstræning med Niels Jørgensen

Niels er ikke blot en intellektuel kapacitet, når det kommer til kropsvægtstræning. Han mestrer også selv nogle virkelig vilde skills. Dem kan du se meget mere til på hans Instagram, som du kan finde lige her.

Derudover omtaler Niels et par andre profiler, som du kan finde her:

Yuri Marmerstein: http://www.yuri-mar.com/

Gymnasticbodies: https://www.gymnasticbodies.com/

Ido Portal: http://www.idoportal.com/

Niels’ egen hjemmeside: https://nielstraining.dk

I denne episode får du blandet andet svar på:

  • Hvilke fordele og ulemper er der ved calistenics, sammenlignet med konventionel styrketræning?
  • Hvilket udstyr skal du bruge, for at komme i gang med kropsvægtstræning?
  • Hvorfor er vder mange ligheder mellem calistenics og styrketræning – også når det kommer til programmering?
  • Hvordan laver man progression i kropsvægtstræningen, når man ikke kan øge vægten?
  • Hvordan får man trænet benene med kropsvægtstræning?
  • Hvilke skader er særligt udbredte ved kropsvægtstræning – og hvordan undgår du dem?

Følg Træningstimen på Facebook:

Har du spørgsmål til denne episode, eller forespørgsler til næste afsnit – og lyst til at være en del af et evidensbaseret community, hvor du kan lære om træning og kost? Så join den lukkede gruppe ”Træningstimen” på facebook her:

Join lukket facebook gruppe

Giv os en anmeldelse!

Hvis du har nydt at lytte til Træningstimen, så vil vi sætte rigtig stor pris på hvis du vil hjælpe os med at få podcasten endnu bredere ud, ved at give os en anmeldelse på iTunes:
https://itunes.apple.com/dk/podcast/tr%C3%A6ningstimen/id1447752231?mt=2