Episode 104: Den bæredygtige bodybuilder – hvordan spiser du klima-, dyre-, og muskelvenligt?

 anchor podcast   Apple podcast   Google podcastSpotify

 Pocket cast   RadioPublic   Stitcher Breaker

I denne episode: Michelle Lindop, Nikolaj Bach og Steffen Fisker 

Er man nødt til at være klimafjendsk, hvis man gerne vil spise en proteinrig træningskost? Findes der en middelvej mellem ren veganisme og uhæmmet kødfråseri?

Det gør der. Og derfor giver vi dig i denne episode nogle tips til hvordan du kan få dine proteiner mere klima- og dyrevenligt. Helt uden tvang eller påbud, men blot ved at give nogle råd, som du kan benytte dig af, i det omfang du ønsker det.

Vi har jo i mange episoder snakket om træning, proteiner og ernæring, og at en sund kost godt kan indeholde kød. “Men hvad så med klimaet?!”, bliver vi ofte spurgt. Og hvad med dyrene?

Det er selvfølgelig et helt andet fokus end sundhed eller ernæring, som vi sædvanligvis har, men det betyder ikke at det ikke er værd at tage op. Det gør vi hermed i denne episode.

Og så har mange ikke mindst efterspurgt nogle muligheder for hvordan de kan skære ned på de klimatunge kød, men alligevel få dækket deres proteinbehov i forbindelse med træning. Hvis det er dig, så er du kommet til den rette episode!

PS: Det er altid bedre at gøre lidt end at gøre ingenting, og vi vil ikke bestemme om du skal spise bøffer eller ej. Vi er ude på at oplyse, ikke at diktere. Valget er altid dit.

 

Links:

Denne artikel på DR om en ny klimadatabase.

Artikel fra Syddansk Universitet om ”nose-to-tail eating” og hvordan indmad er mere klimavenligt.
Video: Test af plantebaserede burgere, med genbesøg af Jon Daniel Edlund.

 

I denne episode snakker vi om følgende tips til et mere klima/dyrevenligt proteinindtag:

  • Skær ned på kødet fra firbenede dyr (særligt okse, ifht. klima)
  • Få i højere grad animalske protein fra fjerkræ (lavere klimaaftryk og mindre intelligente), fisk, skaldyr, æg og mejeriprodukter
  • Spis indmad, som i højere grad er et biprodukt (pga. lavere efterspørgsel)
  • Spis whey, som er et affaldsprodukt, der ellers ville kasseres
  • Spis vildt (altså fx rådyr), der lever et naturligt liv, aflives “lokalt”, og hvor aflivningen har en funktion i at holde bestanden sund
  • Spis flere bælgfrugter og proteinrige kornprodukter
  • Spis plantebaserede køderstatninger (fx ærtebøffer)

 

Følg Træningstimen på YouTube:

Nogle emner gør sig bare bedre på video end på podcast. Derfor kan du også følge med i Træningstimen på YouTube, hvor vi deler ud af træningsråd og tekniske tricks til dine øvelser. Følg med her.

Følg Træningstimen på Facebook:

Har du spørgsmål til denne episode, eller forespørgsler til næste afsnit – og lyst til at være en del af et evidensbaseret community, hvor du kan lære om træning og kost? Så join den lukkede gruppe ”Træningstimen” på facebook her:

Join lukket facebook gruppe

Giv os en anmeldelse!

Hvis du har nydt at lytte til Træningstimen, så vil vi sætte rigtig stor pris på hvis du vil hjælpe os med at få podcasten endnu bredere ud, ved at give os en anmeldelse på iTunes:
https://itunes.apple.com/dk/podcast/tr%C3%A6ningstimen/id1447752231?mt=2