Episode 38: Der findes ikke usunde fødevarer

 anchor podcast   Apple podcast   Google podcastSpotify

 Pocket cast   RadioPublic   Stitcher Breaker

I denne episode: Steffen Fisker og Nikolaj Bach

Om cheat days, overspisning og usunde forbud.

Der findes ikke usunde fødevarer – men der findes usund kost.

Hvad mener vi dog med det? Vi mener at man ikke kan sige at indtaget af en madvare er sundt eller usundt, uden først at stille tre grundlæggende spørgsmål.

Disse tre spørgsmål går vi i dybden med i denne episode – ligesom vi også ser på problemerne med at opfatte mad som absolut sundt eller usundt, og hvilke problemer forbud og “cheat days” medfører.

Lad os se nærmere på de 3 spørgsmål:

1. I hvilken mængde?

Man kan ikke sige at noget er usundt, uden først at definere i hvilken mængde – med mindre det da er skadeligt, lige meget mængden man indtager. Og det er der ingen mad, som er. Heller ikke sukker.

Som Paracelsus, ophavsmanden til den moderne toksikologi (læren om gifte), sagde:

”Alt er en gift i de rette mængder.”

2. For hvem?

Om ens kost er sund afhænger i høj grad af hvor mange kalorier man indtager. Er man fysisk aktiv skal man indtage mange kalorier, og har plads til flere af de ”tomme” kalorier. Er man undervægtig har man brug for flere kalorier end man forbrænder, så man kan opnå en sund vægt, og hvis man vejer for meget, så vil man have sundhedsmæssigt gavn af at tabe sig.

Vi kan altså ikke snakke om hvorvidt indtaget af en fødevare er sundt eller usundt, uden at spørge, ”for hvem?”

3. Som en del af hvilken kost?

Der findes ikke fødevarer som isoleret set er usunde – men der findes usund kost. Den samlede kost kan være usund, hvis den leder til at vi indtager for meget af noget (særligt kalorier, men også stoffer som akrylamid, uorganisk arsen, tungmetaller, etc.), eller for lidt af nogle de ting vi har brug for.

For at kunne fastslå om dette er tilfældet, så er det nødvendigt at se på den samlede kost, og kombinationen af fødevarer – ikke fødevarerne i isolation.

Clean eating, forbud og cheat days – en ond cirkel

Hvad sker der, når du forbyder en fødevare? Hvad tænker du på, hvis jeg fortæller dig du ikke må tænke på chokolade?

For mange mennesker fører forbud til uhæmmet overspisning af det forbudte, enten når man falder i, eller på de planlagte ”cheat days” – og det bliver en ond cirkel af stress, tanker om mad, og dårlig samvittighed. Og det er IKKE sundhed.

Det her vi også opsummeret i denne post på vores Instagram-profil:

View this post on Instagram

Mange mennesker der oplever at de ikke kan tabe sig, selvom de tæller kalorier og lever sundt, glemmer at tage højde for de dage hvor de holder pause. . Men selvom det måske ikke føles sådan, så er fredag, lørdag og søndag næsten halvdelen af din uge, og hvis du overspiser i weekenden, så kan det sagtens kompensere for dit kalorieunderskud i hverdagene. . Specielt hvis du er så fokuseret på at spise "clean", og nægte dig selv de madvarer som du godt kan lide, at du går helt amok, når du endelig giver dig selv lov – og det sker for rigtig mange. Din krop ved ikke at du har cheat day, og at kalorierne ikke tæller. . Hvis du er inde i sådan en ond cirkel af skiftende afsavn og overspisning, så overvej om ikke det ville være bedre at tillade de ting du godt kan lide, i de rette mængder – også i hverdagen. . Vægttab handler nemlig om mængder. Ikke restriktiv clean eating (der efterfølgende fører til overspisning). . I podcast episode #10 snakker vi mere om dogmet om clean eating (og spiser pizza). Lyt med via link i bio 👈

A post shared by DK's bedste trænerteam (@fiskerperformance) on

I denne episode får du blandt andet svar på:

  • Hvorfor findes der ikke usunde fødevarer?
  • Hvilke fødevarer skal vi have mindre af?
  • Hvornår kan man tale om usund kost?
  • Hvad er sundhed egentlig? Handler det bare om at blive dækket ind af næringsstoffer?
  • Hvorfor er man nødt til at stille de 3 spørgsmål?
  • Er cheat days nødvendige? Er de en god løsning?
  • Hvad har Steffen og Nikolaj fået at spise, nu hvor de fejrer 100.000 afspilninger på Træningstimen?

Følg Træningstimen på Facebook:

Har du spørgsmål til denne episode, eller forespørgsler til næste afsnit – og lyst til at være en del af et evidensbaseret community, hvor du kan lære om træning og kost? Så join den lukkede gruppe ”Træningstimen” på facebook her:

Join lukket facebook gruppe

Giv os en anmeldelse!

Hvis du har nydt at lytte til Træningstimen, så vil vi sætte rigtig stor pris på hvis du vil hjælpe os med at få podcasten endnu bredere ud, ved at give os en anmeldelse på iTunes:
https://itunes.apple.com/dk/podcast/tr%C3%A6ningstimen/id1447752231?mt=2