Episode 53: Q&A – BMI, kalorietælling, plantebaseret kost, og inflammation

 anchor podcast  Apple podcast  Google podcastSpotify

 Pocket cast  RadioPublic  Stitcher Breaker

I denne episode: Steffen Fisker og Nikolaj Bach

I har længe efterspurgt endnu en Q&A.

Og vi har selvfølgelig lyttet. Derfor vi lægger det nye år ud med at svare på lytternes spørgsmål.

Og vi kommer vidt omkring i den nye episode, for vi fik rigtig mange spørgsmål på Instagram, og i Træningstimens Facebook-gruppe.

Blandt andet kommer vi omkring en lang række populære emner, herunder BMI, fedtprocent, kalorietælling, plantebaseret kost, antiinflammatorisk kost, og meget mere.

Shownotes:

I denne episode henviser vi til denne artikel om sidestik, fra vores træner Jonas Helbo:

Sidestik, hvad er det og hvad kan du gøre ved det

Vi omtaler også denne infographic om deload, lavet af Rune Hokken (medejer i Fisker Performance):

View this post on Instagram

To deload, or not to deload? ?‍♀️ Dette opslag/infograph fra @runefit fortjener et repost: . "Måske har du hørt at det kan være helt fornuftigt med en lettere træning? . Du har måske endda hørt at det til tider kan være en god ide at tage en periode med lidt lettere træning eller måske ligefrem en decideret pause? . En sådan periode kaldes en deload. . Deloads er planlagte faser hvor mængden af træning (træningsvolumen) mindskes markant med henblik på at lade kroppen restituere. Typisk er deloads af en varighed på 1-2 uger og placeres efter en periode med særlig hård træning. . Hvor ofte deloads bør implementeres er afhængig af en stor mængde faktorer, som træningserfaring, skadeshistorik, arbejdskapacitet, generel oplevet træthed og udefrakommende stressparametre. . Det kan med andre ord være forvirrende at skulle bedømme om du skal deloade og eventuelt hvornår. . Men vent… . Inden du kaster dig ud i et årti med nedsat træningsblus, har vi nemlig forsøgt at lave en simpel deload guide. Guiden kan forhåbentlig hjælpe dig med at bedømme om det er nu du skal snuppe en let uge eller om du måske skal se efter andre steder du kan optimere? . Langt de fleste der træner på hobbybasis vil dog opleve at decideret planlagte deload uger i nogen grad er unødvendige, da livet ofte vil velsigne os med mindre formelle perioder med lav træningsvolumen som ferier, eksamensperioder og generel travlhed. . Figuren er designet med inspiration fra @gregnuckols og efter sparring med @amdipt"

A post shared by Danmarks faglige trænerteam (@fiskerperformance) on

I denne episode får du blandet andet svar på:

  • Hvad er baggrunden for og begrænsningerne ved at bruge BMI? Og hvad er et optimalt BMI for en person der løfter vægte?
  • Hvor brugbare og præcise er fedtprocentmålinger?
  • Hvilke forskelle er der udover proteinkvalitet, på animalsk og vegetabilsk protein?
  • Hvad mener vi om plantebaseret kost til styrketræning?
  • Kan man sparke sin forbrænding i gang, hvis ens vægttab er gået i stå – eller er der noget andet på spil?
  • Hvad er problemet med antiinflammatorisk kost?
  • Kan smertestillende medicin påvirke din fysik negativt?

Følg Træningstimen på Facebook:

Har du spørgsmål til denne episode, eller forespørgsler til næste afsnit – og lyst til at være en del af et evidensbaseret community, hvor du kan lære om træning og kost? Så join den lukkede gruppe ”Træningstimen” på facebook her:

Join lukket facebook gruppe

Giv os en anmeldelse!

Hvis du har nydt at lytte til Træningstimen, så vil vi sætte rigtig stor pris på hvis du vil hjælpe os med at få podcasten endnu bredere ud, ved at give os en anmeldelse på iTunes:
https://itunes.apple.com/dk/podcast/tr%C3%A6ningstimen/id1447752231?mt=2