Episode 28: Fastediæter – vægttab, sundhed og muskelopbygning

 anchor podcast   Apple podcast   Google podcastSpotify

 Pocket cast   RadioPublic   Stitcher Breaker

I denne episode: Rune HokkenSteffen Fisker og Nikolaj Bach

Måske har du hørt om 5-2 kuren, Leangains eller 16/8? Forskellige typer af fastekure er i hvert fald populære, blandt folk som vil tabe sig eller holde en sund vægt. Indenfor periodisk faste (engelsk: intermittent fasting) faster man typisk i størstedelen af døgnet, eller faster hver anden dag.

Målet er ofte at opnå vægttab, øget sundhed, omstille metabolismen til ketose, eller på anden måde at ”hacke” kroppens biologi.

Der er i hvert fald mange påstande om fastediæter. Men hvorfor virker faste i virkeligheden, og hvilke fordele og ulemper er der ved en fastekur? Det ser Steffen og Nikolaj nærmere på i denne episode, hvor de desuden har lokket Rune Hokken (medejer i Fisker-performance) med som gæst i studiet.

Faste virker ved at skabe et kalorieunderskud

I modsætning til hvad man godt kunne få indtryk af, når man læser om periodisk faste, så er der intet magisk ved fastediæter. I forhold til vægttab virker faste kun, hvis det medfører at man samlet er i et kalorieunderskud. Hvis du kun har et spisevindue fra 10-18, så overvej hvad du normalt spiser efter kl. 18, og hvordan fasten kan eliminere snacking på dette tidspunkt.

Der er ganske vist nogle små studier af kort varighed, der kunne tyde på at en fastemodel med spisevinduet om morgenen og tidlig eftermiddag måske kan have visse sundhedseffekter (også uafhængigt af et kalorieunderskud), fordi det stemmer overens med kroppens døgnrytme.

Om det rent faktisk er tilfældet er dog i den grad spekulativt, og indtil videre må vi altså siger at det giver langt bedre mening at fokusere på de ting, som vi ved gør en stor forskel (såsom at få nok frugt og grønt, og undgå at overspise), end de ting som måske gør en lille forskel.

Det handler nemlig først og fremmest om hvad du kan følge på lang sigt.

Således er størstedelen af de videnskabelige studier lavet med komplet faste hver anden dag, og har vist flotte resultater på vægttab. Men hvor mange har rent faktisk lyst til kun at spise hver anden dag, resten af livet?

Periodisk faste har altså bestemt sine begrænsninger, og hvor nogle personer trives rigtig godt på en fastediæt, så er der også folk som ikke egner sig til faste. I denne episode snakker vi nærmere om hvem der sjældent trives godt med faste, og hvem der gør.

Faste og muskelvækst

Måske har du hørt om ”leangains”-fastemodellen med 16 timers faste og 8 timers spisevindue. Lean gains betyder løst oversat ”muskeltilvækst”, og tilgangen har været populær blandt styrketrænende.

Men hvor smart er periodisk faste i virkeligheden, for dig der vil bygge større muskler?

Man kan bestemt bygge muskler med periodisk faste, men hvis målet er maksimal muskelopbygning, så er det næppe en optimal strategi – uanset hvad navnet på diæten så antyder.

Hvorfor ikke? Det kan du høre mere om i den nye episode:

I denne episode får du blandet andet svar på:

  • Hvad er periodisk faste?
  • Er det usundt at faste?
  • Passer det at faste kan udrense kroppen?
  • Virker et kalorieunderskud fra faste bedre end en ”almindelig” diæt?
  • Feder det at springe morgenmaden over?
  • Hvilke erfaringer har vi selv med periodisk faste?
  • Hvilke fordele og ulemper er der ved periodisk faste?
  • Hvem trives typisk bedst på fastediæter?
  • Hvem bør holde sig fra fastekure?
  • Hvorfor er periodisk faste ikke optimalt til muskelopbygning?

Følg Træningstimen på Facebook:

Har du spørgsmål til denne episode, eller forespørgsler til næste afsnit – og lyst til at være en del af et evidensbaseret community, hvor du kan lære om træning og kost? Så join den lukkede gruppe ”Træningstimen” på facebook her:

Join lukket facebook gruppe

Giv os en anmeldelse!

Hvis du har nydt at lytte til Træningstimen, så vil vi sætte rigtig stor pris på hvis du vil hjælpe os med at få podcasten endnu bredere ud, ved at give os en anmeldelse på iTunes:
https://itunes.apple.com/dk/podcast/tr%C3%A6ningstimen/id1447752231?mt=2