Episode 30: Ferietræning – mister du styrke og muskelmasse i ferien?

 anchor podcast   Apple podcast   Google podcastSpotify

 Pocket cast   RadioPublic   Stitcher Breaker

I denne episode: Rune HokkenSteffen Fisker og Nikolaj Bach

Ferietræning – skal, skal ikke?

Taber du muskelmasse ved at tage en ferie fra din træning? Det er ferietid, og for mange betyder det en pause fra den vante træning.

Denne træningspause giver anledning til bekymring for rigtig mange. For hvad nu med deres resultater? Taber man muskelmasse? Hvad med styrken? Og kommer man nu til at tage en masse vægt på, fordi man holder pause fra træningen?

Det kan jo i princippet løses med træning på ferien. Men ofte er mulighederne for træning begrænsede, og det er svært at finde godt træningsudstyr – hvis man overhovedet kan finde nogen form for træningscenter.

Så hvad gør man? I denne sommer-episode snakker vi om hvorvidt ferietræning er vigtigt, hvordan og hvornår man bør træne på ferien – og hvad vi selv gør, når vi er på ferie.

Mister du styrke og muskelmasse i ferien?

Rune, Steffen og Nikolaj er alle stødt på bekymringer fra klienter og folk i træningsmiljøet, omkring det at holde ferie fra træningen.

Og denne bekymring kan vi godt forstå. Det er nemlig normalt, at man ser mindre ud efter blot en uges træningspause – men det skyldes at musklernes kulhydratlagre (glykogen) mindskes, sådan at der bindes mindre væske i musklerne, der kommer til at se mindre fyldige ud. Dette er altså IKKE tab af muskelvæv.

Samtidig oplever mange at vægtene føles tungere efter en pause, og at man bliver hurtigere øm.

Samtidig viser studier i sengeliggende personer faktisk et ret væsentligt tab af muskelmasse, inden for 1-2 uger – og dette er fejlagtigt blevet brugt som argument for at en træningspause på samme periode får muskelmassen til at skrumpe.

Så hvad sker der egentlig med muskelmassen og styrken ved at holde et par ugers ferie fra træningen? Det afhænger af flere forhold, som vi kommer ind på i denne podcast – men hvis du er meget bekymret, kan du godt starte med at slå koldt vand i blodet.

I denne episode får du blandet andet svar på:

  • Hvor hurtigt taber man muskelmasse og styrke på ferien?
  • Hvor meget træning skal der til for at bevare muskelmasse og styrke?
  • Hvilken rolle spiller muscle memory?
  • Hvorfor bliver man meget mere øm efter en træningspause?
  • Hvorfor kan det være nødvendigt med en ”intro-uge”, efter en ferie fra træningen?
  • Hvornår kan det være en god idé at træne på ferien?
  • Hvad skal du ellers være opmærksom på, hvis du vil holde formen i ferien?
  • Hvordan kan du opnå en effektiv ferietræning, uden en masse træningsudstyr?
  • Har Nikolaj virkelig holdt ferie med en krokodille?

Følg Træningstimen på Facebook:

Har du spørgsmål til denne episode, eller forespørgsler til næste afsnit – og lyst til at være en del af et evidensbaseret community, hvor du kan lære om træning og kost? Så join den lukkede gruppe ”Træningstimen” på facebook her:

Join lukket facebook gruppe

Giv os en anmeldelse!

Hvis du har nydt at lytte til Træningstimen, så vil vi sætte rigtig stor pris på hvis du vil hjælpe os med at få podcasten endnu bredere ud, ved at give os en anmeldelse på iTunes:
https://itunes.apple.com/dk/podcast/tr%C3%A6ningstimen/id1447752231?mt=2