Episode 43: NEAT – den oversete faktor for en høj forbrænding

 anchor podcast   Apple podcast   Google podcastSpotify

 Pocket cast   RadioPublic   Stitcher Breaker

I denne episode: Steffen Fisker og Nikolaj Bach

Kender du en person, med en “naturligt høj forbrænding”?

Der er en simpel forklaring på at nogle personer tilsyneladende kan spise mere end andre, uden at tage på.

De er mere aktive.

… Og ikke nødvendigvis gennem træning. Vores forbrænding fra daglig aktivitet – NEAT – kan nemlig variere med op til 2000 kcal. Helt uden træning!

I denne episode har vi samlet de bedste råd fra lytterne, om hvordan de øger NEAT, ligesom vi snakker om hvilke værktøjer du kan bruge til at ændre dine bevægelsesvaner – og derigennem få en “høj forbrænding”.

NEAT – hvad er det?

NEAT er energiforbruget fra al bevægelse som ikke er træning. NEAT er en forkortelse for non exercise activity thermogenesis, altså energiforbrug fra ikke-træningsaktivitet. Det vil sige alt bevægelse fra at gå og stå, vinke, blinke, cykle, gøre rent, små fumlebevægelser, etc.

I den nye podcast ser vi blandt andet nærmere på et studie som viser at der kan være op til 2000 kcals forskel i energiforbruget mellem personer af samme størrelse – udelukkende på baggrund af deres NEAT. NEAT kan altså udgøre en meget stor del af en ”høj forbrænding”, hvis man har vaner der fordrer en høj NEAT.

En højere NEAT er nemlig noget man i høj grad skaber gennem sine vaner, og vil derfor på sigt næppe kræve samme mentale ”indsats”, som at øge energiforbruget gennem cardio – selvom den samlede øgning i kalorieforbruget ofte er større!

Så hvordan øger du din NEAT, gennem vaneændringer? I denne episode af Træningstimen deler vi vores, og lytternes, bedste råd, til at øge din NEAT – særlig med fokus på en effektiv teknik til vaneændringer, kaldet temptation bundling.

I denne episode får du vores og lytternes praktiske råd til en højere NEAT. Fx:

  • Tag trappen i stedet for elevatoren
  • Tag cyklen i stedet for bilen
  • Få en el-cykel, hvis du ikke ellers for cyklet
  • Hold gående møder, i stedet for kaffedates
  • Brug en daglig gåtur til at stresse af
  • Kombiner gåturen med at lytte til podcast, lydbog eller musik
  • Lav udstrækning eller yoga, foran fjernsynet
  • … Og mange mange flere råd

Følg Træningstimen på Facebook:

Har du spørgsmål til denne episode, eller forespørgsler til næste afsnit – og lyst til at være en del af et evidensbaseret community, hvor du kan lære om træning og kost? Så join den lukkede gruppe ”Træningstimen” på facebook her:

Join lukket facebook gruppe

Giv os en anmeldelse!

Hvis du har nydt at lytte til Træningstimen, så vil vi sætte rigtig stor pris på hvis du vil hjælpe os med at få podcasten endnu bredere ud, ved at give os en anmeldelse på iTunes:
https://itunes.apple.com/dk/podcast/tr%C3%A6ningstimen/id1447752231?mt=2