Episode 25: Pre-workout og energidrikke, benzin eller toksin?

 anchor podcast   Apple podcast   Google podcastSpotify

 Pocket cast   RadioPublic   Stitcher Breaker

I denne episode: Steffen Fisker og Nikolaj Bach

Preworkout og energidrikke er enormt populære – både som tilskud til træning, eller til at give energi i hverdagen. Og rigtig mange drikker Redbull, Monster eller ganske almindelig kaffe, på daglig basis.

Blandt træningsfolket er pre-workout produkter meget anvendte, til at give et energikick under træning. Ja, nogle kan knap tage til træning, før de har fået deres daglige dosis pre-workout.

Samtidig advarer mange mod at drikke energidrik og kaffe, og deler videoer der demonstrerer at energidrik kan bruges som rensningsmiddel.

Så hvad er sandheden? Er preworkout usundt eller et nødvendigt tilskud til træning? Som altid er sandheden mere nuanceret, og svaret ligger et sted i mellem – og det får du i denne episode af podcasten, hvor Steffen og Nikolaj diskuterer fordele og ulemper ved preworkout, energidrik og kaffe.

Er det usundt at drikke energidrik?

Preworkout er en samlebetegnelse for kosttilskud som man indtager inden træning, for at opnå et energiboost. Fælles for de (lovlige) preworkout produkter er, ligesom for energidrik og kaffe, at den mest virksomme bestanddel er koffein.

Men mængden af koffein er afgørende. Hvor den korrekte dosis koffein kan være præstationsfremmende, kan for meget koffein (og nogle gange er der desværre overlap mellem disse doser) give bivirkninger, og er desuden ikke sundt.
Samtidig kan energidrikke og preworkout indeholde en del sukker. Og hvad med de sukkerfri produkter, som indeholder sødestoffet aspartam? Er det ikke usundt?

Der er mange spørgsmål om preworkout (ja, faktisk har dette nok været vores hidtil mest efterspurgte episode), og i denne episode diskuterer vi hvordan man kan bruge preworkout, energidrik eller kaffe på en fornuftig måde i forbindelse med sin træning – og hvornår forbruget har taget overhånd.

I denne episode får du blandt andet svar på:

  • Hvordan virker pre-workout?
  • Hvor meget koffein skal man bruge for at få en præstationsfremmende virkning?
  • Hvor meget koffein skal der til, for at få en opkvikkende virkning?
  • Hvilke bivirkninger er der ved brug af pre-workout og energidrik?
  • Bør man bruge pre-workout inden hver træning?
  • I hvilket omfang skader koffein søvn?
  • Hvordan undgår man at pre-workout påvirker søvnen negativt?
  • Er det usundt at drikke energidrik?
  • Er kaffe sundere end energidrik?
  • Hvornår går pre-workout fra at være en hjælp, til at være en lappeløsning?

    Følg Træningstimen på Facebook:

    Har du spørgsmål til denne episode, eller forespørgsler til næste afsnit – og lyst til at være en del af et evidensbaseret community, hvor du kan lære om træning og kost? Så join den lukkede gruppe ”Træningstimen” på facebook her:

    Join lukket facebook gruppe

    Giv os en anmeldelse!

    Hvis du har nydt at lytte til Træningstimen, så vil vi sætte rigtig stor pris på hvis du vil hjælpe os med at få podcasten endnu bredere ud, ved at give os en anmeldelse på iTunes:
    https://itunes.apple.com/dk/podcast/tr%C3%A6ningstimen/id1447752231?mt=2