Episode 12: Protein og vægttab

 anchor podcast   Apple podcast   Google podcastSpotify

 Pocket cast   RadioPublic   Stitcher Breaker

I denne episode: Steffen Fisker og Nikolaj Bach

Hvis du gerne vil tabe dig, så kan der være god grund til at gå op i dit proteinindtag.

For at tabe dig skal du være i et kalorieunderskud. Men det er ikke helt lige meget hvordan. Studierne viser godt nok at der ikke er nogen væsentlig forskel på om man skærer på fedt eller kulhydrat – men proteinindtaget har til gengæld betydning.

I denne episode snakker Steffen Fisker og Nikolaj Bach om hvorfor – og hvad det betyder for din træningskost.

Protein bevarer muskelmassen under vægttab

I sidste episode snakkede vi om protein og muskelopbygning. Men proteinbehovet ændrer sig faktisk, når man er i et kalorieunderskud.

Hvor et proteinindtag på mellem 1,6 – 2,2 g pr. kg kropsvægt om dagen normalt er rigeligt for styrketrænende (se metaanalyse), så kan proteinbehovet måske det være op til ~2,5 g pr. kg i et kalorieunderskud (kilde), for folk med et avanceret træningsniveau.

Men selv hvis du ikke træner meget seriøst kan der stadig være gavn af et højere proteinindtag. Protein påvirker nemlig også mætheden og energiforbruget, hvilket du kan lære meget mere om i den nye episode.

I denne episode får du blandt andet svar på:

  • Hvorfor har man et større proteinbehov under vægttab?
  • Hvorfor er et vigtigt at bevare (eller øge) muskelmassen under vægttab?
  • Hvilke 3 faktorer gør protein særligt vigtigt under et vægttab?
  • Har BCAA nogen virkning, hvis du spiser nok protein?
  • Hvordan gør vi i praksis med klienter, som gerne vil tabe sig?
  • Er fordelingen af proteinindtaget lige så vigtigt, som den er under muskelopbygning?

Følg Træningstimen på Facebook:

Har du spørgsmål til denne episode, eller forespørgsler til næste afsnit – og lyst til at være en del af et evidensbaseret community, hvor du kan lære om træning og kost? Så join den lukkede gruppe ”Træningstimen” på facebook her:

Join lukket facebook gruppe