Episode 24: Sådan laver du et styrketræningsprogram

 anchor podcast   Apple podcast   Google podcastSpotify

 Pocket cast   RadioPublic   Stitcher Breaker

I denne episode: Steffen Fisker og Emil Fuglsang

Hvordan laver du et godt program til styrketræning? Hvilke øvelser skal det indeholde, hvor meget og hvor ofte skal du træne, og hvordan sikrer du fremgang i vægtlokalet?

I denne episode har Steffen besøg af Emil Fuglsang, til en snak om netop dette. Emil har i adskillige år uddannet personlige trænere, er selv træner i Fisker-performance, og har desuden en kandidat i idræt.

Steffen og Emil har altså begge enorm erfaring med at udvikle træningsprogrammer, og har gang på gang set nybegyndere begå de samme fejl, når de begynder at styrketræning – ja, de har faktisk også selv begået dem i sin tid, da de begyndte at træne.

Og derfor har vi optaget denne episode, til dig som gerne vil have en effektiv træningsplan, og vil undgå alle begynderfejlene. Ja, vi har endda gjort arbejdet for dig, og lavet et 16-ugers træningsprogram af 4-programblokke, som du gratis kan downloade længere nede i artiklen her.

God fornøjelse!

I denne episode får du blandt andet svar på:

  • Hvad er de 6 grundbevægelser vi laver ethvert træningsprogram ud fra?
  • Hvordan prioriterer vi disse grundbevægelser?
  • Hvor mange sæt skal du kører?
  • Hvor mange gentagelser skal du kører?
  • Hvor tæt på udmattelse skal jeg træne?
  • Hvordan skal pauserne imellem sæt være?
  • Hvordan bør jeg varierer jeg mine øvelser undervejs?
  • Hvor ofte skal jeg træne pr uge?
  • Hvordan er det med pausedage imellem træningsdage?
  • Hvordan laver jeg en progression over flere måneder (periodisering)?

Gratis 16 ugers programmering (4 blokke af 4 uger)

Til programmet medfølger der også:

  • En guide til aflæsning af træningsprogrammet
  • Generelle guidelines til din træning, såsom:
    • Progressions metode
    • “Skal jeg øge til hver træning?”
    • “Hvor ofte skal/kan jeg kører til failure (udmattelse)?
  • Hvad kan jeg gøre efter endt program

Download 16 ugers begynder programmering

Følg Træningstimen på Facebook:

Har du spørgsmål til denne episode, eller forespørgsler til næste afsnit – og lyst til at være en del af et evidensbaseret community, hvor du kan lære om træning og kost? Så join den lukkede gruppe ”Træningstimen” på facebook her:

Join lukket facebook gruppe

Giv os en anmeldelse!

Hvis du har nydt at lytte til Træningstimen, så vil vi sætte rigtig stor pris på hvis du vil hjælpe os med at få podcasten endnu bredere ud, ved at give os en anmeldelse på iTunes:
https://itunes.apple.com/dk/podcast/tr%C3%A6ningstimen/id1447752231?mt=2