Episode 41: Skal du veje dig hver dag?

 anchor podcast   Apple podcast   Google podcastSpotify

 Pocket cast   RadioPublic   Stitcher Breaker

I denne episode: Steffen Fisker og Nikolaj Bach

Er badevægten ven eller fjende?

Det kommer an på hvem man er. Forskning viser at hyppig vejning kan være en værdifuld hjælp til at opnå et varigt vægttab. Men vægten kan også blive et altoverskyggende fokus, der tager magten over hele dit liv, og fører til selvlede og overspisning.

Hvordan kan der være så stor forskel på om badevægten er gavnlig, eller altødelæggende? I denne episode tager Steffen Fisker og Nikolaj Bach en nuanceret diskussion om fordele og ulemperne ved vejning i forhold til en sund livsstil. De kommer blandt andet omkring hvem, der har gavn af vejning – og hvem der virkelig IKKE har.

Badevægten har fordele og ulemper

Blandt folk, som formår at vedligeholde deres vægttab, er der flere som vejer sig på daglig basis (se fx dette studie og dette studie).

Det samme vil dog formodentligt være tilfældet, hvis man undersøgte en gruppe spiseforstyrrede.

Hvor det at veje sig ofte for nogle ser ud til at kunne medføre bedre vægtvedligeholdelse, uden negative psykologiske konsekvenser, så vil det netop være et ekstremt skadeligt for andre (se dette studie).

Hvorfor? Fordi det kommer an på hvem man er, og hvilket forhold man i forvejen har til tallet på badevægten.

En ond cirkel

At veje sig én dag om ugen, er dog ikke nødvendigvis bedre end at veje sig på daglig basis. For nogle betyder den ugentlige vejning, at de stresser hele ugen op til, sådan at tanken om vejning tager magten over hele deres uge. Hvis de så har tabt sig, så fejres der med forløsende spisning.

Hvis vægten derimod er steget (eventuelt bare som et resultat af et tilfældigt udsving i kropsvægten), så kan man komme til at se sig selv som en fiasko, og smide håndklædet i ringen.

Lægger man meget stor værdi i tallet på badevægten, så kan resultatet i begge tilfælde altså være stress og overspisning. Daglig vejning kan trods alt hjælpe med at udligne de naturlige udsving, der VIL være i kropsvægten henover ugen, så man ikke er afhængig af om det er en retvisende dag, som man vejer sig på.

Nogle gange kan det altså være et spørgsmål om hvorvidt man skal veje sig på daglig basis, eller meget sjældent/slet ikke. Det diskuterer vi mere dybdegående i den nye episode.

Gør det vigtige målbart, og ikke kun det målbare vigtigt

Vægten er bare et tal. Men mange lægger en enorm værdi i dette tal, og har en helt specifik drømmevægt som de stiler efter.

Det er et eksempel på at gøre noget vigtigt, bare fordi det er målbart. I den forbindelse nævner vi i podcasten et indlæg af vores træner Ida Thyrring, hvor hun skriver om hvordan man gør det modsatte – altså gør det vigtige målbart.

Læs med her:
https://www.fisker-performance.dk/goer-det-vigtige-maalbart-og-ikke-noedvendigvis-kun-det-maalbare-vigtigt

I denne episode får du blandt andet svar på:

  • Hvilke fordele og ulemper er der ved vejning?
  • Hvad viser forskningen om vejning? Og hvorfor skal vi være påpasselige med at overføre denne forskning direkte på alle med vægtproblemer?
  • Er det bedre at veje sig hver dag, kontra én gang om ugen?
  • Hvordan kan nogle mennesker have gavn af vejning, når andre helt bør holde sig fra badevægten?
  • Hvorfor er en enkelt vejning upræcis?

Følg Træningstimen på Facebook:

Har du spørgsmål til denne episode, eller forespørgsler til næste afsnit – og lyst til at være en del af et evidensbaseret community, hvor du kan lære om træning og kost? Så join den lukkede gruppe ”Træningstimen” på facebook her:

Join lukket facebook gruppe

Giv os en anmeldelse!

Hvis du har nydt at lytte til Træningstimen, så vil vi sætte rigtig stor pris på hvis du vil hjælpe os med at få podcasten endnu bredere ud, ved at give os en anmeldelse på iTunes:
https://itunes.apple.com/dk/podcast/tr%C3%A6ningstimen/id1447752231?mt=2