Episode 47: ”The Game Changers”. Er kød farligt?

 anchor podcast   Apple podcast   Google podcastSpotify

 Pocket cast   RadioPublic   Stitcher Breaker

I denne episode: Daniel Borch IbsenSteffen Fisker og Nikolaj Bach

Har du set filmen “The Game Changers” og overvejer nu at kvitte kødet? Så vent lidt med det, før du har hørt en mere nuanceret og kildekritisk vinkling på mange af påstandene i filmen.

Udover ”The Game Changers” gennemgår vi også en helt ny oversigtsartikel omkring kødspisning og sundhed, hvor forskerne kommer med nogle nye anbefalinger end de tidligere har gjort.

Hvor de officielle kostråd fx anbefaler at skære ned på det røde kød til max 500 g om ugen, så vurderer forskerne i den nye oversigtsartikel, at det næppe kan betale sig at skære ned på det røde kød.
Nogle vil dog være uenige i denne vurdering (såsom eksperterne i The Game Changers), og i denne episoderne ser vi nærmere på hvorfor.

Med i studiet til denne snak har vi Daniel Borch Ibsen, som i øjeblikket er ved at færdiggøre sin PhD i ernæring. Derudover har han også en bachelor i Ernæring og Sundhed, samt en kandidat i Human Ernæring.

The Game Changers

The Game Changers er underholdende. Det skulle den også gerne være. Den er nemlig produceret af James Cameron – manden bag storfilm som Titanic, Avatar og Terminator 2.

Men er den saglig? Nej.

For det første har James Cameron investeret meget store summer i ærteprotein, der fx kan sælges som et vegansk proteinpulver. Det er ikke i sig selv et argument mod The Game Changers, men det får altså filmens anklager om korruption og kødindustrikøbte forskere til at klinge noget hult.

Specielt i betragtning af at folkene bag filmen også har håndplukket et hav af eksperter med økonomiske interesser i at fremme plantebaseret kost.

Dertil fremlægger filmen et hav af udokumenterede påstande, halve sandheder, og sammenligninger der ikke holder vand.

Og det er en skam – for der findes masser af gode miljømæssige og dyreetiske argumenter for at skære ned på kødet. Dette må dog blive emnet for en anden podcast. I denne episode fokuserer vi nemlig på The Game Changers, der primært handler om præstation og sundhed.

Er kød farligt?

Når ”dokumentarer” på Netflix dæmoniserer kød som decideret farligt, men der forleden var adskillige overskrifter i danske aviser om at forskning nu havde fuldstændig frikendt kødet for sundhedsrisiko, så kan vi godt forstå hvis man bliver forvirret i ernæringsdebatten.

Derfor har Daniel også gået i dybden med den videnskabelige oversigtsartikel, som gav anledning til overskrifterne i medierne. For hvornår kan kødindtag være problematisk, og kan man ud fra et forsigtighedsprincip argumentere for at skære ned på kød? Og hvilken slags? Disse nuancer går vi i dybden med i denne episode

Bilag og anbefalinger:

Layne Norton har lavet en ret grundig gennemgang af litteraturen i relation til de mange påstande i filmen The Game changers:
https://www.biolayne.com/articles/research/the-game-changers-review-a-scientific-analysis/

Derudover kan vi anbefale gennemgangen af filmen, af Anders Nedergaard i Fitness M/K, som kan findes på Podimo appen (podcast app).

 

I episoden henviser vi til denne infographic:

Vis dette opslag på Instagram

 

Ja, sorry, vi ved godt det er træls. Don’t shoot the messenger! . Mange snakker om at peanutbutter er en god proteinkilde. ”Det indeholder 25 g protein pr. 100 g!” 🥜 . Problemet er bare at det ikke fortæller noget om hvad resten af de 100 g består af. Således er peanutbutter meget kalorietæt, pga. et højt fedtindhold. Og modsat hele nødder, så optager kroppen fedtet fra nøddesmør ganske komplet. . Det betyder at for at få samme mængde protein som fra fx kylling eller skyr, så vil man skulle indtage 4-5 gange så mange kalorier gennem peanutbutter. . Der kan være mange grunde til at spise peanutbutter (primært at det jo smager godt), men at du skal have dækket dit proteinindtag er ikke rigtig en af dem. . Lyt til den nye podcast om kalorietæthed og mæthedsindeks, via link i bio ⬅️

Et opslag delt af DK’s bedste trænerteam (@fiskerperformance) den

 

I denne episode får du blandet andet svar på:

  • Hvis køer og gorillaer spiser planter og er muskuløse, hvorfor skal du så ikke spise som en ko?
  • Er vegetabilsk protein virkelig af højeste kvalitet?
  • Kan man få nok protein uden at spise kød?
  • Hvorfor er anekdoter ikke evidens?
  • Får du uklart og fedtet blod af at spise kød?
  • Hvad er fordelene ved plantebaseret kost?
  • Hvorfor konkluderer den nye videnskabelige artikel at man ikke skal skære ned på kødindtaget?
  • Hvad er forskellen på observationelle studier, lodtrækningsstudier og mekanistiske studier – og hvad viser de hver især om kødindtag og sundhed?
  • Hvornår bliver kødindtaget problematisk? Og er noget kød usundere end andet?
  • Hvorfor er det en virkelig god idé at spise planter?

Følg Træningstimen på Facebook:

Har du spørgsmål til denne episode, eller forespørgsler til næste afsnit – og lyst til at være en del af et evidensbaseret community, hvor du kan lære om træning og kost? Så join den lukkede gruppe ”Træningstimen” på facebook her:

Join lukket facebook gruppe

Giv os en anmeldelse!

Hvis du har nydt at lytte til Træningstimen, så vil vi sætte rigtig stor pris på hvis du vil hjælpe os med at få podcasten endnu bredere ud, ved at give os en anmeldelse på iTunes:
https://itunes.apple.com/dk/podcast/tr%C3%A6ningstimen/id1447752231?mt=2