Episode 29: Tricks til at tage på – mens vi spiser sushi

 anchor podcast   Apple podcast   Google podcastSpotify

 Pocket cast   RadioPublic   Stitcher Breaker

I denne episode: Steffen Fisker og Nikolaj Bach

For nogle mennesker er det en kamp at tage vægt på.

Nogle vil synes at det er et luksusproblem at have i nutidens samfund, hvor så mange kæmper med at tabe sig.

Ikke desto mindre er der nogle ”hardgainers”, der på grund af høj muskelmasse, fysisk aktivitet eller lav appetit har svært ved at tage på, og blive større og stærkere – eller også spiser de bare mindre end de tror…

Luksusproblem eller ej, så er ingen målsætning for luksus til Træningstimen, og derfor har vi optaget denne episode, med tricks til dig som har svært ved at spise nok til at tage på. Og paradoksalt nok kan du faktisk også lære meget af episoden, hvis dit mål er vægttab (forvirret? Forklaring følger!).

… Nåh ja, og så kan vi da altid bruge en undskyldning for at komme ud og spise masser af mad. Derfor er Steffen taget til Aalborg for at besøge Nikolaj, og spise sushi ad libitum!

Spiser du som en fugl?

For nogle er det nemt at spise 4500 kcal om dagen – for andre er det en kamp at komme op på ”bare” 3000 kcal. Faktum er dog at man tager mest muskelmasse på, hvis man samtidig øger sin kropsvægt. Og man øger kun sin kropsvægt, hvis man indtager flere kalorier end man forbrænder.

Et fænomen, der inden for træningsverdenen er kendt under navnet ”bulking”.

Det betyder ikke at man bare skal spise sig tyk på rekordfart, ved at være i et kæmpe stort kalorieoverskud (hvor hurtigt man så skal tage på diskuterer vi i podcasten).
Men for nogle er det slet ikke en udfordring. For nogle er det nemlig svært at spise nok til bare at være i et minimalt kalorieoverskud.

Vil du tabe dig? Så gør det modsatte!

I denne episode snakker vi altså om tricks til at spise nok til at opbygge muskelmasse optimalt.

Eksempelvis spiser man mere af ekstremt velsmagende (”hyperpalatable”) madvarer, og man spiser mere, hvis der er mange forskellige madvarer i måltidet – aka ”buffet-effekten”, som vi demonstrerer on location, med all-you-can-eat sushi.

Faktisk er mange af de tricks vi omtaler omkring spiseadfærd og madvaner diametralt modsat, hvad man ville gøre under et vægttab. Så hvis du gerne vil tabe dig eller vedligeholde en sund vægt, kan du faktisk også lære af disse råd – med omvendt fortegn.

I denne episode får du blandt andet svar på:

  • Hvad er ”bulking”?
  • Hvordan kan du spise mere gennem madvalg?
  • Hvordan kan du spise mere gennem madvaner?
  • I hvilket tempo bør man øge vægten for at bygge muskelmasse, men uden at tage unødig fedtmasse på?
  • Hvordan booster du kalorieindtaget med flydende kalorier?
  • Findes ”hardgainere” – folk som ikke kan tage på?
  • Hvor meget sushi bestiller vi?

Følg Træningstimen på Facebook:

Har du spørgsmål til denne episode, eller forespørgsler til næste afsnit – og lyst til at være en del af et evidensbaseret community, hvor du kan lære om træning og kost? Så join den lukkede gruppe ”Træningstimen” på facebook her:

Join lukket facebook gruppe

Giv os en anmeldelse!

Hvis du har nydt at lytte til Træningstimen, så vil vi sætte rigtig stor pris på hvis du vil hjælpe os med at få podcasten endnu bredere ud, ved at give os en anmeldelse på iTunes:
https://itunes.apple.com/dk/podcast/tr%C3%A6ningstimen/id1447752231?mt=2