Mette Kragelund – Vores mest succesfulde bodyfitness atlet nogensinde

Mette kragelund bliver udnævnt til eliteatlet

Oversigt over Mettes resultater

  • Arnold Classic Europe 2017, Bodyfitness senior
  • Olympia Amateur Spain 2017, Bodyfitness senior – 5.plads
  • EM 2017, Bodyfitness senior – 3.plads
  • EM 2016, Bodyfitness senior – 5.plads
  • Sweden Grand Prix 2016, Bodyfitness senior – 5.plads
  • Oslo Grand Prix 2016, Bodyfitness senior – 7.plads
  • Loaded Cup 2016, Bodyfitness senior – 2.plads
  • Nicole Wilkins Fitness Championships 2015, Bodyfitness senior – 6.plads
  • Nordic Championships 2015, Bodyfitness senior – 6.plads
  • DM 2015, Bodyfitness senior – 1.plads
  • DM 2014, Bodyfitness senior – 5.plads
  • NC 2014, Bodyfitness senior – 2.plads

Fortæl kort om dig selv og din sports/styrketrænings-baggrund
Jeg hedder Mette, er 27 år og læser Ernæring og Sundhed på VIA University Collage i Aarhus. Jeg har stort set hele mit liv lavet gymnastik ind til for 5-6 år siden, hvor jeg begyndte at styrketræne. Det fangede mig utroligt hurtigt, hvor målet i starten ”bare” var at blive stærkere. Med tiden har det ændret sig en smule, da jeg nu også har fokus på min symmetri, så det hele passer lidt bedre sammen til, når jeg står på scenen.

Elite atlet kort

Du har været under Steffens vinger før (DM 2015, EM2016), hvorfor endte valget på ham igen?
Grunden til jeg valgte Steffen igen og igen, skyldtes hans metoder/tilgang til tingene både før, under og efter konkurrencen, som passede/passer rigtig godt til mig.
Derudover fungerede vores samarbejde godt hele vejen mod de forskellige konkurrencer, samt jeg er stor fan af Steffens rolige måde at håndtere tingene på, på selve konkurrencedagen, så hvorfor lave om på det? 

Hvad husker du som højdepunkterne ved hhv. Loaded cup, Oslo Grand Prix, Sweden Grand prix og EM?
Ved fire ret så forskellige konkurrencer er der også forskellige højdepunkter. Loaded Cup skiller sig ud på grund af det vilde sceneshow og store publikum, mens EM ”bare” var en stor oplevelse på grund af det høje niveau hos alle atleterne. Det er en utrolig vild følelse at stå både på scenen og backstage med Europas bedste!
Overordnet er det et højdepunkt hver gang, jeg går på scenen. Jeg absolut elsker det, ellers ville jeg nok heller ikke gør det igen og igen. Det er ca. 10 minutter, hvor jeg pakker min generthed væk og tager mit ”gameface on”. Når man normalt er lidt tilbageholden og ikke den, som råber højest, ”se mig” agtig, og foretrækker et træningscenter uden mennesker, hvor jeg bare kan hygge mig med min træning, så er det hver gang, jeg går på scenen i en lidt for lille bikini, utrolig grænseoverskridende.

Mette til Loaded Cup 2016
mette til venstre til EM 2017

Kan du bruge det element at have stillet op i andre aspekter af dit liv? Hvad har det givet dig med i rygsækken? (både positive og negative sider).
Det at stille op kræver rigtig meget tid og fokus, hvor andre ting i ens liv kommer i anden række. Det er familie, venner, uddannelse og arbejde, hvor man bliver nød til at prioritere anderledes. Jeg har to jobs ved siden af studiet, hvilket kræver en del planlægning, når jeg ikke er på diæt, men endnu mere når jeg fx skal have presset ekstra cardio ind eller skal forberede min mad til et par dage. Det betyder, at hvis man ikke var en struktureret person inden, så bliver man det.
Samtidig lærer man nye sider både de gode og mindre gode af sig bedre at kende. Man lærer virkelig at kende sin krop, hvordan den (jeg) reagerer ved de mindste ændringer.

Hvilke overvejelser, mener du, er de vigtigste for de body-fitness piger, som overvejer at stille op for første gang? Eller kan alle stille op?
Man er nød til at være villig til at prioritere anderledes. Man kan ikke nå det hele, hvilket ofte betyder, når man er på diæt, at man måske ikke får set vennerne nær så meget, og at der kun lige er overskud til at lave det mest nødvendige. Desuden vil der være dage, hvor man mest har lyst til at droppe alle konkurrenceplaner, fordi man simpelthen ikke kan overskue mere.

Derudover find den rigtige træner, som lytter til dig og inddrager dig i processen. Det er din krop, du kender den bedst selv. Selvom det stod på min plan, at jeg skulle lave en times cardio, så ville jeg lade vær, hvis min krop ikke var i stand til det. Også selvom jeg er på diæt! Min familie plejer godt nok at sige, at Steffens ord er lov, når jeg er på diæt, så selvfølgelig følger jeg planen stort set hele tiden under diæt, men der er gange, hvor jeg bliver nød til at lytte til min krop, når den siger fra. Her er det vigtigt med en god træner, der også har forståelse for det.

Mette solo på scenen til EM 2017

Hvis du skulle give dine 3 bedste råd til en body-fitness pige som ønsker at nå så langt som dig, hvad skulle det så være?
For det første find den rigtige træner, som jeg har nævnt før, men det er virkelig vigtigt! Og når man har fundet den rigtige træner for en, så er det kun ham/hende, som man lytter til. Der findes et hav af træner og forslag til/meninger om, hvordan man bedst bliver scene klar. Følg din plan, og hvis man er i tvivl om noget, så spørg ens træner, hvorfor I gør det på den måde.
Derudover er det vigtigt at kommunikere med familie, venner, kollegaer, osv. omkring processen før, under og efter konkurrencen. Deres støtte og forståelse, når man er på diæt, er alt afgørende! Hvis du fra begyndelsen har forklaret din omgivelser, hvorfor det er vigtigt, at du gang på gang hiver en vægt frem for at veje din mad, så vil de også være mere tilbøjelig til at acceptere det i stedet for at sige fra.
Sidst men ikke mindst accepter, at man til tider må takke nej til sociale ting under diæten og/eller skrue ned for arbejdstimer på jobbet, fordi man enten bliver nød til at træne eller ikke magter det. Personligt har jeg ret svært ved dette, og ofte sker det først et stykke hen i min diæt, efter jeg har pressede mig selv lidt for meget. Det ender med, at jeg må overgive mig, fordi min krop eller hoved ikke kan klare mere. Jeg plejer at sige, at det er her diæten rammer mig, hvilket betyder søvn, masser af søvn for mit vedkommen.

Hvis du fik muligheden for at møde dig selv 4 år tilbage i tiden, inden du begyndte at stille op, hvad ville den erfarne Mette sige til den uerfarne Mette?
Slap af og stol på processen. Jo mere du stresser, jo mere modarbejder din krop.
Go for it – tro på det. Hvis du ikke selv tror på det, hvem skulle så?

Mette med trofæ til EM 2016

Hvad ville du ønske, du havde vidst, da du startede med at træne, eller inden du startede med at stille op, som du ved nu?
Det er væsentligt at få med, hvor stor indflydelse det får for ens familie, kæreste, venner osv., at man vælger at stille op til en konkurrence. De kommer til at skulle finde sig i meget! Andre mennesker har det med at sige, det er synd for en, at man ikke kan dit og dat. Det kan godt komme til at give en form for offerrolle, men her er det vigtigt at huske på, at jeg selv har valgt at stille op til en konkurrence. I stedet for skal I have ondt af min kæreste, som i flere måneder har en kæreste med ”lidt” humørsvingerne. Min mor, som er nød til at sørge for, de har noget mad, som jeg må spise, når jeg er på diæt. Min bror, som gang på gang skal slæbes med til træning for, at jeg kan holde motivationen oppe, når jeg er på diæt. Mine veninder, som må nøjes med en såkaldt ”kage” af protein pulver og æggehvider, fordi jeg skal stå for desserten, eller min studiegruppe, der endnu en gang modtager en beskeder fra mig, at jeg er ”diæt ramt”, så jeg bliver nød til at møde en time senere, fordi jeg ikke sove om natten pga. sult. Det er ens omgivelser, som er offerene her og ikke mig, der har fået en ”skør” ide om at stå på en scene i en for lille bikini igen og igen.

Hvad er dine fremtidsdrømme og mål med træningen?
Efter EM2017 og Olympia Amatuer 2017 har jeg haft nogle uger, hvor fokusset har været at forbedre min symmetri samt øge mængden af mad. I forhold til formen er der altid noget, som kan forbedres. Man kan altid blive bedre, og selvfølgelig vil jeg gerne have nogle bedre placeringer. Jeg er konkurrencemenneske, så diæten er startet igen mod næste konkurrence.

Vil du anbefale andre et samarbejde med Fisker-performance/Steffen Fisker?
Selvfølgelig vil jeg det! Og det er da heller ikke sidste gang, Steffen skal hjælpe mig

Obligatoriske trænerløft af Mette til Loaded Cup 2016