Fra hestepige til bikini pige – Trine Dencker

Fortæl kort om dig selv og din sports/styrketrænings-baggrund

Mit navn er Trine Dencker Kalstrup og jeg er 23 år gammel. Til daglig studerer jeg på Aalborg Universitet, her læser jeg erhvervsøkonomi. Siden jeg var 5 år gammel har jeg dyrket sport, og som alle andre børn har man prøvet kræfter med mange forskellige sportsgrene. Jeg endte ud med at ridning lige var mig, og som 8-årig fik jeg min egen hest. Ved siden at min ridning sørgede jeg for at styrketræne eller dyrke en anden form for sport, da det især er vigtig med en stærk core/overkrop og stærke ben som dressurrytter. Så hvordan endte jeg så med at stille op bikinifitness? I februar 2015 blev jeg kørt ned på min cykel, og fik en skade i hoften. For at holde hoften smertefri, var det vigtig at jeg styrketrænede. Jeg gik fra at styrketræne 3 gange om ugen til 6 gange om ugen, og jeg elskede det! Et år efter min skade fik min hest desværre gigt, og jeg måtte derfor pensionere ham. Det betød at jeg nu skulle få motion på en anden måde, det gjorde jeg ved at bruge ekstra tid på styrketræning og cardio i fitnesscenteret. I sommeren 2016 manglede jeg noget at motivere mig selv med, så her tog jeg valget om at prøve kræfter med bikinifitness. Målet var at stille op til Newcomers i maj 2017. Jeg startede derfor med det samme på kost- og træningsplan.

Hvordan fandt du Fisker-performance og hvorfor opsøgte du et samarbejde med Fisker-performance og herunder Henrik Korgaard Jørgensen?

Som nævnt i tidligere afsnit startede jeg min vej mod newcomers 2017 i august 2016, her startede jeg på et team i Aalborg, som var ganske udmærket de første 4 måneder. Desværre havde jeg brug for mere professionel hjælp grundet min skade i hoften, derfor tog jeg i januar 2017 kontakt til Fisker Performance. Jeg havde kun hørt godt om Fiskers performance gennem venner og bekendte, derudover havde jeg allerede en kammerat som var på teamet ved navn Jon, som selv skulle stille op. Steffen Fisker havde desværre ikke plads til flere atleter, netop fordi jeg var sent ude. Så jeg fik tilbuddet om at få et forløb hos Henrik Jørgensen, som selv havde stillet op nogle år tilbage, men aldrig havde haft et atletforløb før. Først var jeg lidt skeptisk omkring dette, men efter lidt overvejelser valgte jeg at takke ja til tilbuddet. Det valg har jeg aldrig fortrudt! Jeg tog til møde med Henrik, hvor vi talte om forventninger og jeg fik lavet et formtjek. Målet blev sat til at jeg skulle kvalificere mig til DM!

Hvordan var din livsstil inden forløb og hvordan har den ændret sig (kost, træning osv.)?

Min livsstil har i den forstand ikke ændret sig vildt meget, men min viden om træning og kost har til gengæld! Jeg har altid elsket at træne og spise sundt, dog havde jeg tendens til at overtræne, hvilket jeg efter forløbet er blevet meget klogere på nu. Min kostplan var meget stram før jeg startede hos Fisker Performance, og var derfor bange for at bytte fx grovpasta ud med et pitabrød – jeg fulgte den til punkt og prikke, hvilket kunne gøre hverdagen lidt svær. Efter jeg så fik min nye kostplan fra Henrik, så jeg at det var fuldstændig ligegyldigt om jeg spiste 2 stykker rugbrød eller 120 g kogt ris eller en helt anden form for kulhydrat, dette gjaldt også for protein og fedt. Jeg havde nu fået en meget løsere kostplan, hvor jeg ikke skulle leve af det samme dag ud og dag ind. Det gjorde hverdagen meget nemmere også her efter konkurrencen! Jeg har fået mere kontrol over mine bevægelser i øvelser, har fået en super god kontakt med mine forskellige muskel grupper og har dermed fået en forståelse af at udføre øvelser korrekte, hvilket også har gjort jeg er blevet meget stærkere.

Har samarbejdet og resultaterne levet op til dine forventninger, og i så fald hvordan?

Som tidligere nævnt satte Henrik og jeg et mål om at jeg skulle kvalificere mig til DM, det betød at jeg skulle i top 6 for at sikre mig dette. Når man stiller op i bikinifitness aner man ikke hvad dommerne vil have, det gælder bare om at komme med sin egen bedste pakke. Henrik fik mig i mit livs form, hvor det var muligt for mig at holde energien og humøret oppe. Denne form rakte til en 2. plads til newcomers 2017, og dermed en kvalifikation til DM 2017 og 2018. Jeg må derfor sige at samarbejdet og resultaterne i den grad har levet op til mine forventninger, og langt over. Havde jeg fået en sidsteplads til newcomers, ville dette stadig være mit svar. Henrik gjorde et fantastisk job, og vigtigst af alt så lyttede han. I sådan et forløb er det virkelig vigtigt at en coach lytter til ens behov, og reagerer ud fra disse – det må jeg sige at Henrik gjorde til UG. Jeg blev til enhver træning presset til det yderste, men det var med et smil på læben. Han kom altid med godt humør, og formåede at give konstruktiv kritik. Kort sagt har jeg været rigtig glad for både samarbejdet med Henrik, samt de resultater vi opnåede sammen.

Hvad er succeskriterierne for dine resultater, hvis der nu sidder en anden bag skærmen og overvejer et forløb?

1. Først og fremmest gælder det om at være ærlig overfor sin coach. Han/hun har en forventning om at du følger din kostplan og får trænet som aftalt. Har man en følelse af at kroppen konstant er øm, eller at 6 gange træning om ugen er for meget, så er det vigtigt at sige det. Det sammen gælder med kosten, hvis det ikke fungerer, er det vigtigt at sige det.
2. Lad dig ikke presse af hvad du ser eller læser på de sociale medier, du har en coach som sørger for dig, og ved hvad der er bedst for netop din krop. Ikke to kroppe er ens, derfor har alle atleter forskellige forløb. Slap af og bare følg med, I skal nok nå målet!
3. Vær indstillet på at det er det her du vil, er dit mindset ikke med, så er det svært at være på kost- og træningsplan. Man skal altså være 110% dedikeret og motiveret, ellers bliver det en lang og hård kamp.

Har du fået andet ud af forløbet, udover de fysiske ændringer?

Jeg har fået en meget stærkere rygrad, og lært min krop at kende på helt andre måder. Mit mindset er blevet stærkere, og jeg ved at jeg kan hvad jeg vil. Jeg har fundet en balance i hverdagen, hvor jeg stadig tillader mig selv et stykke kage i ny og næ. Ærligt havde jeg det svært med at finde tilbage til en normal hverdag igen efter diæten, og jeg synes det var træls at tage på. Men her hjalp Henrik mig rigtig meget, både med det psykiske og med at få en normal hverdag igen. Jeg er altså ikke kun blevet stærkere fysisk, men også psykisk!

Hvad er dine fremtidsdrømme og mål med træningen nu?

Målet med træningen er at stille op ti DM 2018, med et håb om en kvalifikation til de Nordiske mesterskaber! Derefter ser jeg hvad lysten er til, for mig er det vigtig at det er den som driver mig! Lysten var der ikke til DM 2017, så jeg tog valgte om ikke at stille op. Til de som skulle være i tvivl, er det selvfølgelig Henrik som skal coache mig igen 😊

Vil du anbefale andre et samarbejde med Fisker-performance/Henrik Korgaard Jørgensen?

Det vil jeg uden tvivl, Henrik er simpelthen en fantastisk coach – han har hjulpet mig så meget med mit mindset, min kost og min træning! Fisker Performance er et fantastisk team, alle hjælper hinanden og der er et stort sammenhold. Da jeg kom ned fra scenen til newcomers 2017, havde jeg lyst til at komme derop igen, og havde en følelse i kroppen om at det var det hele værd, jeg elskede at stå på den scene – i min optik er det sådan et forløb skal huskes!